ON AIR
od 14:00 Wydział Kultury RMF Classic zapraszają: Natalia Grzeszczyk Dariusz Stańczuk

„Umarłe miasto” - Pierwsza opera na scenie Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

10 czerwca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbyła się premiera „Umarłego miasta” Ericha Wolfganga Korngolda w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Pierwsze pokazy wzbudziły entuzjastyczne recenzje, a bilety na warszawskie spektakle od dawna są już wyprzedane. Tych, którzy nie zdążyli kupić biletów na spektakl w Warszawie, zapraszamy 22 i 24 września do Lublina do Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.

„>>Umarłe miasto<<, to pierwsza pełnowymiarowa opera prezentowana w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Umarłe miasto” to pierwsza pełnowymiarowa opera prezentowana w Centrum Spotkania Kultur. Gościliśmy już wybitnych  śpiewaków A. Kurzak i Roberto Alagne,  uruchomiliśmy Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów teraz przyszedł czas na pełnowymiarową operę.“ – mówi Piotr Franaszek, dyrektor Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.

Sala Operowa mieszcząca blisko tysiąc widzów jest sercem nowoczesnego gmachu nowej, największej instytucji kultury w tej części Polski. Obiekt powstał w miejscu ruin, nigdy nie ukończonej, PRL-owskiej inwestycji zwanej „Teatrem w Budowie“.

 „ Ta niechlubna historia to dla nas symboliczne >>miasto umarłe<<. Obecnie możemy spełnić aspiracje mieszkańców naszego regionu prezentując operę w światowym formacie.“ –dodaje Piotr Franaszek.

„Umarłe miasto“ to dzieło „cudownego dziecka” – Erich Korngold napisał operę w wieku zaledwie 23 lat. W historii muzyki zapisał się jako jeden z najważniejszych kompozytorów Hollywood –  Austriak, oprócz dzieł muzyki klasycznej, komponował muzykę do filmów, za którą dwukrotnie otrzymał Oscara (film Anthony Adverse i Przygody Robin Hooda). Ojcu muzyki filmowej za temat do opery Umarłe miasto posłużyła powieść belgijskiego symbolisty G. Rodenbacha pt. Bruges umarłe, na podstawie której powstało libretto o dramacie mężczyzny opłakującego martwą żonę w scenerii mglistej Brugii. Historia pokazuje, do czego zdolny jest człowiek opętany miłosną obsesją.
Temat jest więc idealny dla estetyki Mariusza Trelińskiego – artysty zafascynowanego głębokim psychologizmem postaci, jaki idzie za upodobanym przez niego Liebestod  – nieodłącznym połączeniem miłości i śmierci w sztuce. Równie atrakcyjna dla reżysera jest muzyka Korngolda – Treliński za klucz obiera kino. Cała klimatyczna opowieść rozegra się więc w umyśle głównego bohatera. Będziemy mogli doszukiwać się w niej znamion thrillera, filmu grozy i iście hitchcockowskich rozwiązań akcji.

Kierownictwo muzyczne  obejmie Finnegan Downie Dear  błyskotliwy londyńczyk, Dyrektor Muzyczny Shadwell Opera. Za scenografię – mroczny dom-labirynt odpowiada Boris Kudlička.  Spektakl powstaje w koprodukcji z brukselskim Théâtre de la Monnaie.

REALIZATORZY
Reżyseria: Mariusz Treliński
Dyrygent: Finnegan Downie Dear
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Marek Adamski
Choreografia: Tomasz Wygoda
Reżyseria świateł: Marc Heinz
Projekcje video: Bartek Macias
Stylizacja fryzur i charakteryzacja: Łukasz Pycior
Przygotowanie chóru: Mirosław Janowski
Przygotowanie chóru dziecięcego: Danuta Chmurska

OBSADA
Paul – Jacek Laszczkowski
Marie / Marietta –Ewa Vesin
Frank / Pierrot –Szymon Mechliński
Fritz – Tomasz Rak
Brigitta – Bernadetta Grabias
Juliette –Maria Stasiak
Victorin / Gaston – Pavlo Tolstoy
Hrabia Albert –Paweł Wunder
Widmo Marii – Magdalena Koleśnik (aktorka)

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Bilety na spektakl w reżyserii Mariusza Trelińskiego i scenografią Borisa Kudlički w cenie 60, 80, 120 i 180 zł do nabycia poprzez spotkaniakultur.com oraz w kasie Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.




Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic