Polecamy:

Polska Opera Królewska, Scene Buffe

Dodano: Wednesday, 10 April 2019 (16:36)

Choć Alessandro Scarlatti jest znany głównie z oper o poważnej tematyce, to nawet w nich nie stronił od komizmu. Ów słynny kompozytor częstokroć wplatał w dramatyczną fabułę parodystyczne sceny, co nadawało swoistą lekkość jego utworom. W katalogu twórczości Scarlattiego znajduje się również szereg niezależnych komicznych scen operowych. Pełniły one funkcję żartobliwego przerywnika, realizowanego w antraktach poważnego przedstawienia. Tego typu intermedia zakładały najczęściej uczestnictwo dwójki solistów, którym towarzyszyła niewielka orkiestra.

Te krótkie formy dramatyczne – mimo zmiany swej funkcji oraz warunków ich realizacji – nie straciły na aktualności. W żartobliwych scenach i dialogach odzwierciedlone zostają bowiem ludzkie charaktery i przywary. Zaś miłosne nieporozumienia, zazdrość, zdrada i podstęp to elementy, które nadają uniwersalny charakter tego typu twórczości.

„W końcu lat siedemdziesiątych […] dowiedziałem się o istnieniu rękopisu, zawierającego intermedia komediowe Alessandro Scarlattiego z przełomu wieku XVII i XVIII, w Sächsisch Landesbibliothek w Dreźnie. Szczęśliwym trafem, w niezbyt odległym czasie, bawiłem przejazdem w tym gościnnym mieście i dzięki uprzejmości miejscowych bibliotekarzy-muzykologów, otrzymałem, drogą wymiany na nieznane im rękopisy polskie, mikrofilm 10 intermediów na dwa głosy z towarzyszeniem zespołu smyczkowego i klawesynu”.

W taki oto sposób Stefan Sutkowski wspominał przywiezienie komediowych intermediów autorstwa Alessandra Scarlattiego do Polski w latach 70. XX wieku. Z dziesięciu utworów, składających się na otrzymany rękopis, wybrane zostały wówczas trzy. Są to: Gl’inganni felici, Dafne oraz Il pastor di Corinto. Tym samym to właśnie one stały się podstawą dla stworzenia przedstawienia pod tytułem Scene buffe. Powraca ono na teatralną scenę w realizacji Polskiej Opery Królewskiej, pod kierownictwem muzycznym Krzysztofa Garstki. Solistom towarzyszyć będzie zespół instrumentów dawnych Capella Regia Polona.

ALESSANDRO SCARLATTI
SCENE BUFFE
Gl’inganni felici / Dafne / Il pastor di Corinto
Premiera, 24 kwietnia 2019, godzina 19.
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Kolejne przedstawienia 25 kwietnia, 11 i 12 maja, godzina 19.
 
DYRYGENT                       KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA              JITKA STOKALSKA
SCENOGRAFIA          MARLENA SKONECZKO
CHOREGRAFIA         PRZEMYSŁAW ŚLIWA

OBSADA
GL’INGANNI FELICI (libretto APOSTOLO ZENO)
TISBE          IWONA LUBOWICZ / MARTA HUPTAS
BRENNO      ROBERT SZPRĘGIEL / KAROL SKWARA
 DAFNI (libretto FRANCESCO MARIA PAGLIA wg. M. MANFREDIEGO)
SELVAGGIA     MARTA BOBERSKA / ANNA PARYSZ
DAMETA     SŁAWOMIR JURCZAK / PAWEŁ MICHALCZUK
 IL PASTORE DI CORINTO (libretto FRANCESCO MARIA PAGLIA)
SERPILLA     AGNIESZKA KOZŁOWSKA / JULITA MIROSŁAWSKA
SERPOLLO     WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ / MICHAŁ JANICKI

CAPELLA REGIA POLONA
I skrzypce Michał Piotrowski, Joanna Gręziak, Ludmiła Piestrak
II skrzypce Kamila Guz, Alicja Sierpińska, Natalia Reichert
Altówka Katarzyna Rymuza
Wiolonczela Tomasz Frycz
Kontrabas Grzegorz Zimak
Theorba Filip Zieliński
Klawesyn / dyrygent Krzysztof Garstka

Bilety na: www.ebilet.pl, www.ewejsciowki.pl   
Więcej informacji na www.operakrolewska.pl