ON AIR
od 14:00 Wydział Kultury RMF Classic zaprasza: Dariusz Stańczuk

25.10.2015

Wolfgang Amadeus Mozart: COSI FAN TUTTE
HIGHLIGHTS

MUSICAETERNA

TEODOR CURRENTZIS

Simone Kermes - Fiordiligi, Malena Ernman - Dorabella, Christopher Maltman - Guglielmo, Kenneth Tarver - Ferrando, Anna Kasyan - Despina, Konstantin Wolff - Don Alfonso


18.10.2015

 

 

Anja Harteros Aida
Jonas Kaufmann Radamès
Ekaterina Semenchuk Amneris
Ludovic Tezier Amonasro
Erwin Schrott Ramfis
Marco Spotti King of Egypt
Paolo Fanale Messenger
Eleonora Buratto High Priestess

Orchestra e Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia
Ciro Visco Chorus Master
Antonio Pappano Conductor

Muzyka: Giuseppe Verdi
Libretto: Antonio Ghislanzoni
Premiera: 1871-12-24

Opera w czterech aktach. Akcja rozgrywa się w Egipcie w czasach starożytnych.

Akt I Odsłona 1 Młody żołnierz Radames, którego kocha córka faraona Amneris, zostaje dowódcą wyprawy wojennej przeciw Etiopom. Radames darzy jednak miłością młodą etiopską niewolnicę, Aidę. W jej sercu pojawiają się sprzeczne uczucia - chciałaby zwycięstwa Radamesa, lecz przeraża ją klęska ojczyzny. Odsłona 2 Przy wtórze kapłańskich śpiewów, arcykapłan Ramfis wręcza Radamesowi poświęcony miecz.

Akt II Odsłona 1 W pałacu faraonów Amneris oczekuje powrotu zwycięskich wojsk. Wie już, że etiopska niewolnica jest jej rywalką. Odsłona 2 Po zwycięskiej wojnie Faraon obiecuje spełnić każde życzenie Radamesa. Aida wśród etiopskich jeńców dostrzega swego ojca, Amonastra. Radames prosi faraona o wolność dla zwyciężonych przeciwników. Jedynie Aida i jej ojciec zostają zatrzymani jako zakładnicy. Jako kolejny dowód wdzięczności faraon ofiarowuje Radamesowi rękę swojej córki.

Akt III Aida po raz ostatni spotyka się z ukochanym. Za namową ojca nakłania Radamesa, by zbiegł z nią z Egiptu. Obmyślając drogę ucieczki, Radames zdradza wojskowe plany Egipcjan. Podsłuchał go Amonastro, który wychodzi z ukrycia i przedstawia się jako król Etiopów. Zjawiają się Amneris z Ramfisem. Aida i Amonastro uciekają, natomiast Radames oddaje się w ręce arcykapłana.

Akt IV Odsłona 1 Amneris przyrzeka Radamesowi wolność, jeżeli poślubi ją i zapomni o Aidzie. Radames odmawia. Zostaje skazany na śmierć przez zamurowanie żywcem. Amneris mdleje. Odsłona 2 W ciemności grobowca Radames spotyka Aidę, która postanowiła umrzeć wraz z ukochanym. Złączeni uściskiem, oczekują śmierci. (Streszczenie libretta według "Przewodnika operowego" J. Kańskiego)


11.10..2015

Aleksandra Kurzak "Bel raggio"

 

Tracklista albumu:
GIOACHINO ROSSINI 1792–1868
1.    Bel raggio lusinghier Semiramide 7.25
2.    S'allontanano alfine! …
Selva opaca, deserta brughiera Guglielmo Tell 8.34
3.    Gran Dio! Deh, tu proteggi il mio prode campion ...
Giusto Dio che umile adoro Tancredi 8.23
4.    Ami alfine? E chi non ama? … Tace la tromba altera Matilde di Shabran 8.30
5.    L'ora fatal s'appressa … Giusto ciel! in tal periglio L'assedio di Corinto 5.42
6.    Dunque io son… tu non m'inganni? Il barbiere di Siviglia 5.11
7.    O tranquillo soggiorno! … Oggetto amabile Sigismondo 8.49
8.    Sento un'interna voce Elisabetta, Regina d'Inghilterra 6.01
9.    "I vostri cenci vi mando…" … Squallida veste, e bruna …
Caro padre, madre amata Il turco in Italia 9.42

ALEKSANDRA KURZAK sopran
Artur Ruciński bas-baryton 6 (Figaro), 9 (Poeta)
Sinfonia Varsovia
Pier Giorgio Morandi


4.10.2015

Album „Gioia!” Aleksandry Kurzak

Aleksandra Kurzak -  młoda polska sopranistka, jest jedną z najznakomitszych śpiewaczek operowych swojego pokolenia. Występami na scenach Europy i Stanów Zjednoczonych zachwyciła krytyków oraz melomanów całego świata.

Debiutancki album ukazał się 12 sierpnia 2011 roku. Repertuar stanowią zróżnicowane pod względem wyrazowym, koloraturowe oraz liryczne arie, które Aleksandra Kurzak wykonywała już na deskach scen operowych oraz na estradach koncertowych świata. Naszej znakomitej sopranistce towarzyszy Orquestra de la Comunitat Valenciana pod dyrekcją Omera Wellbera – pełniącego funkcję dyrektora artystycznego orkiestry. Program albumu został ułożony w taki sposób, by w pełni oddać pełną, ciepłą barwę sopranu solistki oraz jej niezwykłe umiejętności wokalne. Obok popisowych arii bel canto z oper Belliniego („Purytanie”) oraz Donizettiego („Łucja z Lammermooru”) na płycie znajdzie się również aria z pierwszego aktu „Traviaty” Verdiego oraz swoisty ukłon w stronę polskiej tradycji operowej – aria ze „Strasznego Dworu” Stanisława Moniuszki, najwspanialszej polskiej opery XIX wieku.

 
GIOACCHINO ROSSINI (1792-1868)
Il barbiere di Siviglia
Libretto: Cesare Sterbini
1. Act I, Cavatina: "Una voce poco fa" (Rosina)

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791)
Le nozze di Figaro
Libretto: Lorenzo da Ponte
2. Act IV, Recitative and Aria: "Giunse alfin il momento -
Deh vieni, non tardar" (Susanna)

GAETANO DONIZETTI (1797-1848)
Lucia di Lammermoor
Libretto: Salvatore Cammarano
3. Act I, Cavatina: "Regnava nel silenzio" (Lucia)

JOHANN STRAUSS II (1825-1899)
Die Fledermaus
La Chauve-souris
Libretto: Carl Haffner, Richard Genée
4. Act II, Couplet: "Mein Herr Marquis" (Adele)

GIACOMO PUCCINI (1858-1924)
Gianni Schicchi
Libretto: Giovacchino Forzano
5. Aria: "O mio babbino caro" (Lauretta)

GIUSEPPE VERDI (1813-1901)
La traviata
Libretto: Francesco Maria Piave
6. Act I, Recitative and Aria: "È strano - Ah, fors'è lui -
Follie! Delirio vano è questo! - Sempre libera" (Violetta, Alfredo)

with FRANCESCO DEMURO tenor

Rigoletto
Libretto: Francesco Maria Piave
7. Act I, Aria: "Gualtier Maldè - Caro nome" (Gilda)

VINCENZO BELLINI (1801-1835)
I Puritani
Libretto: Carlo Pepoli
8. Act I, Finale: "Son vergin vezzosa" (Elvira)

GAETANO DONIZETTI
L'elisir d'amore
Libretto: Felice Romani
9. Act I, Scena and Duet: "Una parola, Adina" -
Chiedi all'aura lusinghiera" (Nemorino, Adina)

with FRANCESCO DEMURO tenor

GIACOMO PUCCINI
La bohème
Libretto: Giuseppe Giacosa, Luigi Illica
10. Act II, Canzone: "Quando me n'vò" (Musetta)

STANISŁAW MONIUSZKO (1819-1872)
Straszny dwór
The Haunted Manor · Das Geisterschloss · Le Manoir hanté
Libretto: Jan Konstanty Checinski
11. Act IV, Recitative and Aria: "Do grobu trwać
w bezżennym stanie! - Któraż to która" (Hanna)

GJORGI DIMCEUSKI solo violin
ALEKSANDRA KURZAK soprano

Orquestra de la Comunitat Valenciana
OMER MEIR WELLBER


27.09.2015

Placido Domingo, Montserrat Caballe, Judith Blegen, Sherrill Milnes, Ruggero Raimondi,
London Philharmonic Orchestra
Sir Georg Solti

Cyganeria
La Bohéme

Muzyka: Giacomo Puccini
Libretto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa
Premiera: 1896-02-01

Opera w czterech aktach. Akcja rozgrywa się w Paryżu, około 1830 r.

Akt I Schaunard, Colline i Marcel - młodzi przyjaciele z kręgu artystycznej cyganerii, wybierają się do kawiarni. Rudolf zostaje w domu, gdzie odwiedza go sąsiadka, Mimi. Mimi gubi klucz do swego pokoju. Podczas wspólnego poszukiwania, Rudolf chwyta ją za rękę i rozpoczyna czułą rozmowę.

Akt II Rudolf wraz z Mimi dołączają do grona bawiących się przyjaciół. Jedynie Marcel siedzi posępny, bo przy sąsiednim stoliku dostrzegł swą dawną kochankę, Musettę i jej nowego adoratora. Ona również poznała Marcela. Wspominając przeżyte z nim dni, z niechęcią myśli o bogatym, lecz starym radcy Alcindorze. Narzekając na zbyt ciasne trzewiki wysyła go, aby kupił nowe i przysiada się do grona młodych artystów. Witają ją radośnie. A gdy ulicą przechodzi orkiestra, wykorzystują zamieszanie i uciekają z kawiarni, pozostawiając Alcindorowi rachunek.

Akt III Szukająca Marcela Mimi trafia do szynku, w którym mieszka on z Musettą. Wywoławszy Marcela, Mimi opowiada o swym cierpieniu. Oto Rudolf porzucił ją, nie podając przyczyny. Gdy ten nadchodzi, Mimi ukrywa się w cieniu. Słyszy, jak poeta zwierza się przyjacielowi, iż musiał uciec od ukochanej, gdyż wie, że jest ciężko chora, a on nie może jej niczego ofiarować. Kaszel Mimi zdradza jej obecność. Witana przez Rudolfa, młoda dziewczyna rozumie już teraz konieczność rozstania, jednak oboje pragną odwlec chwilę pożegnania. Tymczasem Marcel, którego lekkomyślna Musetta znów zaczęła zdradzać, czyni swej kochance gorzkie wyrzuty i postanawia rozstać się z nią.

Akt IV Czwórka przyjaciół urządza zabawę, aby Rudolf i Marcel mogli zapomnieć o przeszłości. Wtem w drzwiach staje... Musetta. Przyprowadziła Mimi, która jest u kresu sił. Przyjaciele układają chorą na posłaniu. Niestety, wszystkie ich starania są daremne. Mimi z Rudolfem rozmawiają o miłości i szczęściu. Rudolfowi wydaje się, że Mimi zasypia, podchodzi więc do okna, by je zasłonić. Gdy wraca, jego ukochana już nie żyje. (Streszczenie według "Przewodnika operowego" J. Kańskiego)


20.09.2015

 

Bizet: Carmen

Leontyne Price, Franco Corelli, Mirella Freni, Robert Merrill, Herbert von Karajan, Vienna Philharmonic Orchestra, Vienna State Opera Choir, Vienna Boys' Choir

Muzyka: Georges Bizet
Libretto: Henri Meilhac, Ludovic Halévy
Premiera: Paryż

Opera w czterech aktach. Akcja rozgrywa się w Sewilli i okolicach, około 1820 roku. Akt I Jeden z placów Sewilli, koszary naprzeciw fabryki cygar. Micaela, narzeczona sierżanta Don Josego, dowiaduje się, że nie ma go jeszcze i szybko odchodzi, ignorując zaloty sierżanta Moralesa. Gra trąbka. To porucznik Zuniga i sierżant Don Jose prowadzą zmianę warty. W fabryce słychać dzwonek na przerwę. Piękna Cyganka Carmen, jedna z robotnic, drwi z męskich zalotów, jednak działa na nią obojętność Don Josego. Wracając do pracy, wręcza sierżantowi kwiat. Zjawienie się Micaeli przywraca spokój w sercu Don Josego. Wtem z fabryki dobiegają krzyki i sierżant z oddziałem ma przywrócić tam ład. Po chwili wraca prowadząc Carmen, która zraniła nożem koleżankę. Grozi jej więzienie - jednak Cyganka rozkochuje w sobie sierżanta, który wypuszcza ją na wolność. Akt II Gospoda Lillas Pastii. Carmen oraz jej przyjaciółki śpiewają i tańczą w takt kastanietów. Pojawia się słynny toreador, Escamillo. Jest zachwycony urodą Carmen, lecz zrazu nie zyskuje jej względów. Cyganka czeka na powrót Don Josego z więzienia. Gdy sierżant zjawia się, Carmen bez skutku usiłuje namówić go na przemytniczą wyprawę. Cyganka jest zawiedziona i zła. Nieoczekiwanie pojawia się w gospodzie porucznik Zuniga. Zaleca się do Carmen. Don Jose rzuca się na oficera z bronią w ręku – do armii nie ma już powrotu. Eks-sierżant dołącza do przemytników i ucieka z nimi w góry. Akt III Cygankę nudzi już Don Jose. Myśli raczej o pięknym Escamillo. Frasquicie i Mercedes karty przepowiadają miłość i szczęście, Carmen zaś zwiastują śmierć. Przemytnicy ruszają na wyprawę - jedynie Don Jose zostaje na straży obozu. W dolinie zjawia się Micaela szukająca narzeczonego. Płoszy ją nagły strzał - Don Jose wypalił niecelnie do kogoś, kto krył się za skałami. Nieznajomym okazał się Escamillo. Szybko wychodzi na jaw, że kocha Carmen. W walce rywali przegrywa Escamillo. Cyganka ocala toreadorowi życie i daje odczuć, że nie jest jej obojętny. Escamillo zaprasza wszystkich na swój występ w Sewilli i odchodzi. Don Jose urządza Carmen scenę zazdrości, którą przerywa zjawienie się Micaeli. Dziewczyna przynosi wieść, że matka Don Josego ciężko choruje z żalu i przed śmiercią chce zobaczyć syna. Eks-sierżant spieszy do niej z Micaelą, a odchodząc zapowiada Carmen zemstę. Akt IV Przed „Plaza de toros” w Sewilli tłum wita Escamilla, który zjawia się w towarzystwie wystrojonej Carmen. Cyganka lekceważy ostrzeżenia przed zemstą Don Josego. Ten zjawia się na placu i odnajduje Carmen. Raz jeszcze błaga kochankę, by porzuciła toreadora. Na próżno - dziewczyna woli raczej śmierć, niż powrót do mężczyzny, którego nie kocha. Spoza murów okalających widownię słychać okrzyki i oklaski na cześć zwycięskiego toreadora. Carmen podbiega ku bramie, chcąc jak najprędzej ujrzeć Escamilla. Wtedy oszalały z rozpaczy Don Jose przebija ją sztyletem. (Streszczenie libretta według „Przewodnika operowego” J. Kańskiego)


13.09.2015

Giacomo PUCCINI (1858–1924)
Gianni Schicchi: O mio babbino caro  [2:35]
La Bohème: Sì. Mi chiamano Mimì  [4:48], Donde lieta uscì [3:20]
Turandot: Signore, ascolta!  [2:29] Tu, che di gel sei cinta  [2:48]

Alfredo CATALANI (1854–1893)
La Wally: Ebben?...Ne andrò lontana  [4:51]

Francesco CILEA (1866–1950)
Adriana Lecouvreur: Ecco: respiro appena...Io son l'umile ancella  [3:46], Poveri fiori  [3:13]

Umberto GIORDANO (1867–1948)
Andrea Chenier: La mamma morta  [4:52]

Giuseppe VERDI (1813–1901)
I vespri Siciliani: Mercè, dilette amiche   [4:10]
Philharmonia Orchestra/Tullio Serafin

Giacomo PUCCINI
Tosca: Vissi d'arte  [3:16]
Orchestra del Teatro alla Scala di Milano/Victor de Sabata

Giacomo PUCCINI
Madama Butterfly: Un bel di vedremo  [4:41]
Turandot: In questa Reggia  [6:25]

Giuseppe VERDI
Il Trovatore: D'amor sull'ali rosee   [4:30]
Orchestra del Teatro alla Scala di Milano/Herbert von Karajan

Giuseppe VERDI
Rigoletto: Gualtier Maldè ...Caro nome   [7:31]
Renato Ercolani (tenor), William Dickie (baritone), Carlo Forti (bass)

Vincenzo BELLINI (1801–1835)
La Sonnambula: Compagne, temiri amici ....Come per me sereno  [3:16]
Norma: Casta Diva  [5:33]
Coro e Orchestra del Teatro all Scala di Milano/Tullio Serafin (4)

Giuseppe VERDI
La Traviata: Ah, fors'è lui  [3:17]
Orquestra Sinfonica do Teatro Nacional de Sao Carlos, Lisbon/Franco Ghione

Gaetano DONIZETTI (1797–1848)
Lucia di Lammermoor: Regnava nel silenzio...Quando rapito in estasi   [8:20] (9,10)
Anna Maria Canali (mezzo)
Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino/Tullio Serafin

Gioachino ROSSINI (1792–1868)
Il Barbiere di Siviglia: Una voce poco fa  [6:20]
Philharmonia Orchestra/Alceo Galliera

Giuseppe VERDI
Ernani: Surta è la notte .... Ernani! Ernani, involami  [6:10]
Philharmonia Orchestra/Nicola Rescigno

Giuseppe VERDI
Aida: Ritorna vincitor   [7:70]

Christoph Willibald GLUCK (1714–1787)
Orphée et Eurydice: J'ai perdu mon Eurydice  [4:24]

Camille SAINT-SAËNS (1835–1921)
Samson et Dalila: Printemps qui commence  [5:16] Mon coeur s'ouvre à ta voix  [5:17]

Gustave CHARPENTIER (1860–1956)
Louise: Depuis le jour où je me suis donnée  [4:42]

Charles GOUNOD (1818–1893)
Roméo et Juliette : Je veux vivre   [3:40]
Orchestra National de la Radiodiffusion Francaise/Georges Pretre

Georges BIZET (1838–1875)
Carmen: L'amour est un oiseau rebelle [4:19] Séguidille: Près des ramparts de Séville  [4:32] Chanson bohème: les tringles des sistres tintaient  [4:18]
Nicolai Gedda (tenor), Nadine Sautereau (soprano), Jane Berbié (mezzo) Choeurs René Duclos
Orchestra du Théâtre National de l'Opéra de Paris/Georges Pretre

Jules MASSENET (1842–1912)
Werther: Werther! Qui m'aurait dit la place... Des cris joyeux   [7:20]
Manon: Je ne suis que faiblesse....Adieu, notre petite table  [3:20]

Charles GOUNOD
Faust: Un bouquet!...Ah! je ris (Jewel song) [5:30] (19)
Orchestre de la Société de Concerts du Conservatoire/Georges Prêtre
Maria Callas (soprano)


06.09.2015

 

 

W rocznicę śmierci

Pavarotti Sings Rare Verdi Arias

Wydawnictwo, którego nie sposób pominąć. Największy śpiewak w historii muzyki Luciano Pavarotti pojawia się w nienagranym dotąd repertuarze Verdiego. Pavarotti śpiewa sześć arii oraz dwa utwory orkiestrowe. Orkiestrą Teatro alla Scala z Mediolanu dyryguje Claudio Abbado.

Pavarotti Premieres to płyta wyjątkowa. Wybitne wykonania zupełnie nieznanych arii Verdiego. Wydawnictwo obowiązkowe dla wszystkich fanów Luciano Pavarottiego oraz samego Verdiego.


Tracklista:
1.  Prelude (From "Simon Boccanegra") (Instrumental) Orchestra del Teatro alla Scala 00:02:49
2 . Odi il voto (From Act II of "Ernani") (Voice) Claudio Abbado 00:04:43
3 . Oh dolore (From Act III of "Attila") (Voice) Orchestra del Teatro alla Scala 00:03:40
4 . Io la vidi (From Act I of "Don Carlo") (Voice) Claudio Abbado 00:07:07
5 . Dal più remoto esilio (From Act I of "I Due Foscari") (Voice) Claudio Abbado 00:05:07
6 . Sì lo sento Iddio mi chiama (From Act I of "I Due Foscari") (Voice) Orchestra del Teatro alla Scala 00:04:17
7.  A tou que j'ai chérie (From Act IV of "I Vespri Siciliani") (Voice) Orchestra del Teatro alla Scala 00:04:00
8.  Overture (From "Aida") (Instrumental) Orchestra del Teatro alla Scala 00:11:00


30.08.2015

Lato właśnie się kończy, więc nie pozostaje nam nic innego, jak z rozrzewnieniem spoglądać w stronę słońca i wspólnie z Placido Domingo powtarzać: "Italia, ti amo"!

Zapraszamy na wieczór pełen pięknych pieśni włoskich i neapolitańskich w wybornym wykonaniu słynnego tenora.

1 - Vurria (Furio Rendine (1920-1987)
2 - Musica Proibita (Stanislao Gastaldon (1861-1939)
3 - Mamma (Cesare Andrea Bixio (1896-1978)
4 - Nun Me Sceta' (Ernesto Tagliaferri (1888-1937)
5 - Al Di La Del Cielo (Lorena Tassinari (*1970)
6 - Tu Ca Nun Chiagne (Ernesto De Curtis (1875-1937)
7 - Chitarra Romana (Eldo Di Lazzaro (1902-1968)
8 - Mamma Mia, Che Vo' Sape' (Emanuele Nutile (1862-1932)
9 - Dicitencello Vuje (Rodolfo Falvo (1873-1937)
10 - Non T'amo Piu (Francesco Paolo Tosti (1846-1916)
11 - Quarant'anni (Placido Domingo Jr. (*1965)
12 - I' Te Vurria Vasa' (Eduardo Di Capua (1865-1917) / Alfredo Mazzucchi
13 - Mandulinate 'E Sera (Virgilio Panzuti (1919-1994)
14 - Na Sera 'E Maggio (Giuseppe Cioffi (1901-1976)
15 - Passione (Ernesto Tagliaferri (1888-1937) / Nicola Valente (1881-1946)


23.08.2015

Tenors Bel' Canto: World Hits

Grupę Tenors Bel’Canto tworzą profesjonalni śpiewacy, którzy są laureatami międzynarodowych konkursów i festiwali muzycznych:

Vasyl Ponayda, tenor: solista Lwowskiej Państwowej Filharmonii,
Roman Trokhymuk, tenor: solista Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu S. Kruszelnickiej
Taras Hlova, tenor: Student Lwowskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. M. Łysenki
Roman Antonyuk, baryton: solista Chóru Revutskogo w Kijowie

Artyści wykonują niezwykłą mieszankę klasycznej opery i najnowocześniejszych piosenek popkultury. Tenors Bel’ Canto są niezwykle energetycznym kwartetem wokalnym, rozgrzewającym do czerwoności każdą publiczność. Rozległy repertuar zespołu wykonywany jest mistrzowsko w językach: francuskim, hiszpańskim, włoskim, polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Ich wokalny styl został określony w międzynarodowej prasie mianem wyrazistej i niezwykle barwnej ekspresji a ich męski wizerunek sceniczny dostarcza niezapomnianych wrażeń zarówno ze względu na mistrzowskie i wirtuozowskie produkcje artystyczne jak i ze względu na świetną komunikację artystów z publicznością. Każdy członek zespołu wnosi swój specyficzny i indywidualny talent. Zespół koncertuje w największych salach koncertowych Europy.

Tracklista:

1. Funiculi, funicula
2. Turandot     
3. Aria seconda del principe Calaf "Nessun dorma..."
4. Don Giovanni   
5. Aria Don Giovanni "Finch’handal vino calda la testa"
6. Das Land des Lächelns   Lied aus der romantischen   
7. Operette "Dein ist mein ganzes Herz…"
8. Rigoletto  Canzone di Duca "La donna é mobile…"
9. Mamma
10. Granada
11. ‘O surdato’ nnammurato
12. Nella  fantasia
13. Besame  mucho
14. O’sole mio
15. My way
16. Очи  чёрные
17. Чорнії брови, карії очі
18. Ой, ти дівчино, з горіха зерня
19. Unbreak  my  heart ( Regresa a mi)
20. Everytime I look at you
21. Time to say goodbye  


16.08.2015

Giacomo Puccini
Nessun Dorma i inne popularne arie z serii "Mistrzowska kolekcja RMF Classic"

Tracklista:

1. Gianni Schicci – „O mio babbino caro” 2.50
Renée Fleming Lauretta
London Philharmonic Orchestra / Sir Charles Mackerras
Tosca
2. „Recondita armonia” 3.36
3. „Vissi d’arte” 3.33
Montserrat Caballé Tosca / José Carreras Cavaradossi
Orchestra of the Royal Opera House, Covent Garden / Sir Colin Davis
4. „E lucevan le stelle” 2.56
Luciano Pavarotti Cavaradossi
National Philharmonic Orchestra / Nicola Rescigno
La Bohème
5. „Che gelida manina” 4.51
6. „Si, mi chiamano Mimì” 6.13
7. „O soave fanciulla” 4.03
Carlo Bergonzi Rodolfo / Renata Tebaldi Mimi
Orchestra dell`Accademia di Santa Cecilia, Rzym / Tullio Serafin
8. „Quando me’n vò” (Walc Musetty) 2.47
Renée Fleming Musetta
London Philharmonic Orchestra / Sir Charles Mackerras
9. Manon Lescaut – „In quelle trine morbide” 2.11
Kiri Te Kanawa Manon
Orchestra del teatro Comunale di Bologna / Riccardo Chailly
Madama Butterfly
10. „Un bel dì vedremo” 4.48
11. „Una nave da guerra” 7.51
12. „Humming Chorus” 3.20
Renata Tebaldi Butterfly / Fiorenza Cossotto Suzuki
Coro e Orchestra dell’Accademia di Santa Cecilia, Rzym / Tullio Serafin
13. La Rondine – „Chil il bel sogno di Doretta” 3.41
Renée Fleming
English Chamber Orchestra / Jeffrey Tate
14. Suor Angelica – „Senza mamma” 4.43
Dame Joan Sutherland Suor Angelica
National Philharmonic Orchestra / Richard Bonynge
Turandot
15. „Signore, ascolta” 2.40
16. „Non piangere Liù” 2.17
17. „Ah! per l’ultima volta” 2.46
18. „In questa reggia” 6.32
Dame Joan Sutherland Turandot
Luciano Pavarotti Kalaf
Montserrat Caballé Liù
Nicolai Ghiaurov Timur
John Alldis Choir / London Philharmonic Orchestra / Zubin Mehta
19. Turandot – „Nessun Dorma” 2.58
José Carreras Kalaf
London Symphony Orchestra / Jesús López-Cobos


9.08.2015

Anna Netrebko – Verdi

Anna Netrebko - rosyjska sopranistka, supergwiazda światowej sceny operowej, utrzymuje się na szczycie nieprzerwanie od swego pierwszego albumu wydanego ponad dziesięć lat temu dla Deutsche Grammophone.

Anna Netrebko – Verdi to wielkie wydarzenie zrealizowane w ramach obchodów 200-lecia urodzin kompozytora. Jego wyjątkowa wartość jest wynikiem nie tylko arcyciekawego wyboru kompozycji na płytę, lecz także wybornego wykonania. Artyzm Netrebko, uwielbianej przez słuchaczy i krytyków, odwołuje się w prostej linii do złotej ery wokalistyki, którą ustanowiła m.in. twórczość tego kompozytora. Piękno głosu tej śpiewaczki zyskało uwielbienie publiczności – jej płyty wydane przez DG sprzedały się w łącznej liczbie ponad 3, 8 miliona egzemplarzy, co czyni z niej najchętniej słuchaną współcześnie śpiewaczkę.

„Miliony ludzi na całym świecie zakochały się w Annie Netrebko” – komentuje Mark Wilkinson, szef Deutsche Grammophon. „To swoisty fenomen, jedyna w swoim rodzaju artystka, która głosem, prezencją, charyzmą i wyobraźnią muzyczną potrafi przenieść słuchaczy w inny wymiar. Jej album z ariami Verdiego, wybranymi przez nią samą, jest kolejną sensacją w dyskografii artystki”.

Anna Netrebko postanowiła sięgnąć po najbardziej złożone postaci z oper tego twórcy. Album otwierają wyjątki z Makbeta (lunatyczna scena Lady Makbet), po których pojawiają się kolejne skomplikowane postaci, jak Joanna d’Arc, Elena z Nieszporów sycylijskich czy Elisabetta z Don Carla i Leonora z Trubadura. Tenor, Rolando Villazon, który w roku Verdiego wydał także swój solowy album, tutaj występuje u boku Netrebko w duecie z ostatniego aktu opery Trubadur.


2.08.2015

Sommernachtskonzert 2015 / Summer Night Concert 2015

Sommernachtskonzert 2015 odbył się 14 maja. Filharmoników Wiedeńskich poprowadził Zubin Mehta, solistą zaś był słynny austriacki pianista Rudolf Buchbinder.

Tracklista:

1. Richard Strauss - Vienna Philharmonic Fanfare, op. 109
2. Carl Nielsen - "Maskarade" Overture
3. Edvard Grieg - Piano Concerto A minor, op. 16
4. Christian Sinding - Frühlingsrauschen (Rustle of Spring), op. 32, No. 3 [orchestrated by Hans Sitt]
5. Edvard Grieg - Peer-Gynt-Suite No. 1, op. 46
6. Jean Sibelius - Finlandia, op. 26

 


26.07.2015

MELODY GARDOT

CURRENCY of MAN


    It Gonna Come
    Preacherman
    Morning Sun
    Same to You
    Don’t Misunderstand
    Don’t Talk
    If Ever I Recall Your Face
    Bad News
    She Don’t Know
    Once I Was Loved


19.07.2015

Zespół SOL3 MIO tworzą pochodzący z wysp Samoa i Nowej Zelandii dwaj bracia Pene i Amitai oraz ich kuzyn Moses. 

 


12.06.2015

Chant For Peace
Timna Brauer & Elias Meiri Ensemble, The Cistercian Monks of Stift Heiligenkreuz

Siedem lat temu mnisi z austriackiego opactwa w  Heiligenkreuz zupełnie niespodziewanie stali się prawdziwymi  gwiazdami za sprawą nagrania albumu z chorałem gregoriańskim. Teraz prezentują nowy projekt łączący tradycje wiary żydowskiej i chrześcijańskiej.

Album  Chant for Peace łączy starożytny chorał śpiewany przez cystersów z tekstami ze Starego Testamentu interpretowanymi przez Timnę Brauer, słynną żydowską wokalistkę, która reprezentowała Austrię na Konkurskie Eurowizji .

Opactwo Heiligenkreuz jest najstarszym opactwem na świecie stale pozostającym w rękach cystersów, a dziewięćdziesięcioosobowa społeczność tamtejszych mnichów należy do największych w Europie. Projekt jest kontynuacją wydanego w 2008 multiplatynowego albumu  Chant – Music for Paradise. Nowy album łączy  chorał gregoriański, mający za sobą tysiącletnią historię,  z jemeńskimi i chasydzkimi  partiami wokalnymi wykonywanymi przez  Timnę Brauer. Towarzyszy jej Elias Meiri Ensemble, kameralny zespół muzyczny złożony z wiolonczelistów, gitarzystów, klawesynistów i perkusji.

Projekt zakiełkował, kiedy Timna i ojciec Karol, rzecznik prasowy mnichów, spotkali się przypadkowo w studio telewizji austriackiej, gdzie niezależnie brali udział w talk show. “Opowiedziałam ojcowi Karolowi o swoim projekcie Voices for Peace i powiedziałam,  że chciałabym wykonać pieśni żydowskie w kościele” - wyjaśnia Timna. Ojciec Karol rozwija opowieść: “Po spotkaniu posłuchałem nagrań Timny na YouTube, które  wywarły na mnie duże wrażenie, w rezultacie zaprosiłem ją, żeby zaśpiewała z nami w opactwie. Na początku byłem bardzo zdenerwowany, ponieważ nie wiedziałem jak pogodzić te dwa różne style wykonawcze. Ale jak tylko Timna zaczęła śpiewać wszystkie moje obawy zniknęły. Uświadomiłem sobie wtedy, jak wielki potencjał może tkwić w połączeniu tych dwóch głęboko zakorzenionych, przekonujących tradycji. Moje serce wypełniło poczucie harmonii, szczęścia i spokoju, jakiego nigdy nie zaznałem. ”

Dla Timny tajemnicą ich współpracy jest fakt, że obie tradycje wywodzą się z jednego literackiego i muzycznego źródła jakim są psalmy. “Muzyka Jemeńczyków i chasydów  pochodzi od psalmów Starego Testamentu podobnie jak chorał gregoriański’.  Ojciec Karol dodaje: ”Podjęliśmy decyzję o nagraniu albumu po atakach terrorystycznych w Paryżu. Obecnie rozpowszechnia się na świecie nowy rodzaj antysemityzmu, z którym musimy sobie jakoś radzić. Ale nie chodzi o to, aby otwierać na siłę drzwi.

Czekamy, aż Bóg otworzy je dla nas. Tak stało się w przypadku  naszego pierwszego albumu, pomysł przyszedł nam do głowy w wyniku przypadkowego emaila.  To samo zdarzyło się w przypadku projektu z  Timną. Nikt tego nie zaplanował.”  

Mnisi niechętnie przyjęli role supergwiazd po wydaniu pierwszego albumu. Ojciec Karol przyznaje, że wymagało to sporo wysiłku zanim udało im się przyzwyczaić do nowej sytuacji. Otrzymali wiele ofert występów z całego świata, niektóre z tych zaproszeń pochodziły od milionerów. Ale oni odrzucili je wszystkie. “Byliśmy zapraszani na koncerty do La Scali, do Japonii i do Ameryki. Nawet  Arnold Schwarzenegger zaofiarował się , że zawiezie nas do Californii swoim prywatnym jetem”-  opowiada ojciec Karol.

”To było bardzo kuszące, ponieważ on jest , podobnie jak i my Austriakiem, a ja miałem ochotę pojechać do Kalifornii. Ale my jesteśmy mnichami. Kiedy śpiewamy nie bierzemy za to pieniędzy. To są nasze modlitwy, pieśni naszej miłości do Boga. Nigdy nie szukaliśmy sławy lub uznania.“


Spis utworów:

01 ANI TZAME / PSALM 122 (121) “LAETATUS SUM”
02 MISSA PRO PACE ‒ Introitus: Da pacem, Domine
03 MISSA PRO PACE ‒ Alleluia: Lauda, Jerusalem
04 MISSA PRO PACE ‒ Offertorium: Laudate Dominum
05 MISSA PRO PACE ‒ Communio: Pacem relinquo vobis
06 LIBAVTINI Salomons Hohelied, 4:9–11
07 ANA PANA DODECH Salomons Hohelied, 6
08 KYRIE, FONS BONITATIS
09 EL GINAT EGOS Salomons Hohelied, 6
10 MISSA PRO VIRGINE TANTUM ‒ Introitus: Dilexisti justitiam
11 MISSA PRO VIRGINE TANTUM ‒ Alleluia: Diffusa est gratia
12 MISSA PRO VIRGINE TANTUM ‒ Offertorium: Filiae regum
13 MISSA PRO VIRGINE TANTUM ‒ Communio: Quinque prudentes virgines
14 ANI MA’AMIN
15 HALLELUIA
16 CANTICUM “ALLELUIA. SALUS ET GLORIA”
17 HYMNUS “URBS IERUSALEM”
18 SAR HAMEMUNE
19 IM NIN’ ALU
20 CANTICUM “BENEDICTUS” (CANTUM ZACHARIAE)
21 TZUR MANOTI
22 DROR YIKRA
23 HYMNUS “TE LUCIS ANTE TERMINUM”
24 CANTICUM “NUNC DIMITTIS” (CANTICUM SIMEONIS)


5.06.2015

 

 

Christoph Willibald Gluck: Orphée et Eurydice

 

John Eliot Gardiner , Lyon Opera Orchestra, Anne Sofie von Otter, Barbara Hendricks, Brigitte Fournier

 

Orfeusz i Eurydyka (Orfeo ed Euridice)

Muzyka: Christoph Willibald Gluck
Libretto: Ranieri de Calzabigi
Premiera: Wiedeń

Opera w trzech aktach.Akcja rozgrywa się w Grecji.

Akt I Do grobowca zmarłej żony Orfeusza – Eurydyki, przybywają nimfy i pasterze, by złożyć jej ofiarę. Orfeusz prosi bóstwa, by przywróciły jej życie. Gotów jest nawet udać się po nią do krainy podziemi. Zeus, wzruszony rozpaczą wiernego małżonka, pozwala mu zejść do krainy cieniów. Stawia jednak warunek: śpiewak nie może spojrzeć na żonę przed przekroczeniem brzegów Styksu. Orfeusz godzi się na ten warunek, ponieważ wierzy, że swoim śpiewem wzruszy bóstwa podziemi, które pozwolą zabrać z sobą Eurydykę.

Akt II Orfeusz staje przed bramami królestwa zmarłych i uderza w struny swej liry. Wchodzi bez przeszkód do siedziby szczęśliwych duchów, zamieszkujących Pola Elizejskie i tam spotyka ukochaną Eurydykę.

Akt III Małżonkowie rozpoczynają wędrówkę na powierzchnię ziemi. Orfeusz pamięta o warunkach postawionych przez Zeusa, prowadzi więc Eurydykę za rękę nie patrząc na nią. Zdumiona kobieta zaczyna wątpić w jego miłość. Jednak gdy mąż zwraca się do niej, Eurydyka pada martwa. Zrozpaczony Orfeusz pragnie odebrać sobie życie, lecz Amor wytrąca mu sztylet z ręki i przywraca do życia Eurydykę. (Streszczenie libretta według "Przewodnika operowego" J. Kańskiego)


28.06.2015

 

SONGS. DOMINGO

Jeden z najwybitniejszych tenorów naszych czasów prezentuje swój pierwszy popowy album od ponad dwudziestu lat, a tym samym jego pierwszy album od czasu podpisania wyłącznego kontraktu z Sony Classical. Jest to jego osobisty zbiór ulubionych i popularnych piosenek. Na płycie usłyszymy także wspaniałe duety. Placido Domingo zaprosił do współpracy światowej sławy i niezwykle utalentowanych artystów jak: Josh Groban, Susan Boyle, Harry Connick Jr, Chris Botti, Megan Hilty i Placido Domingo Jr (szczególnie bliski sercu Placido duet z synem - „What a Wonderful World”). Nie zapominając o swojej niezwykłej karierze, trwającej już ponad pięćdziesiąt lat i ogromnym zakresie nagrań, obejmującym niemalże cały repertuar klasyczny, Maestro spełnił wreszcie swoje marzenie, aby wrócić do studia i nagrać płytę, składającą się ze znanych i popularnych piosenek, które towarzyszyły mu przez całe życie.

Tracklista

1. Canción para una Reina
2. Sous le Ciel de Paris – feat. Josh Groban
3. Time after Time – feat. Harry Connick Jr.
4. Un Uomo tra la Folla
5. La Chanson des vieux Amants – feat. Zaz
6. From this Moment on – feat. Susan Boyle
7. Bésame mucho – feat. Chris Botti
8. Parla piů piano
9. Il mio Cuore va - My Heart will go on – feat. Megan Hilty
10. Eternally
11. Jalousie
12. The Girl from Ipanema
13. What a wonderful World – feat. Placido Domingo Jr 


21.06.2015

Carl Orff: CARMINA BURANA

Nie jest to opera, ale zbiór średniowiecznych pieśni, które nie są ze sobą powiązane.

Christiane Oelze, sopran
David Kübler, tenor
Simon Keenlyside, baryton
Chór Deutsche Oper Berlin
Knabenchor Berlin, chór dziecięcy
Orkiestra Deutsche Oper Berlin
Christian Thielemann, dyrygent

Szczegóły wydawnictwa: http://www.rmfclassic.pl/mistrzowska-kolekcja/plyta,Carl-Orff,23.html


14.06.2015

Aleksandra Kurzak "Bel raggio"

Tracklista albumu:
GIOACHINO ROSSINI 1792–1868
1.    Bel raggio lusinghier Semiramide 7.25
2.    S'allontanano alfine! …
Selva opaca, deserta brughiera Guglielmo Tell 8.34
3.    Gran Dio! Deh, tu proteggi il mio prode campion ...
Giusto Dio che umile adoro Tancredi 8.23
4.    Ami alfine? E chi non ama? … Tace la tromba altera Matilde di Shabran 8.30
5.    L'ora fatal s'appressa … Giusto ciel! in tal periglio L'assedio di Corinto 5.42
6.    Dunque io son… tu non m'inganni? Il barbiere di Siviglia 5.11
7.    O tranquillo soggiorno! … Oggetto amabile Sigismondo 8.49
8.    Sento un'interna voce Elisabetta, Regina d'Inghilterra 6.01
9.    "I vostri cenci vi mando…" … Squallida veste, e bruna …
Caro padre, madre amata Il turco in Italia 9.42

ALEKSANDRA KURZAK sopran
Artur Ruciński bas-baryton 6 (Figaro), 9 (Poeta)
Sinfonia Varsovia
Pier Giorgio Morandi


07.06.2015

Andrea Bocelli: Opera – The Ultimate Collection

Album Opera - The Ultimate Collection  to powrót artysty do jego pierwszych fascynacji, osobista podróż przez świat opery.
Znajdziemy tu najpopularniejsze arie tenorowe ze znanych oper takich jak Cyganeria, Tosca, Traviata, Madame Butterfly oraz Romeo i Julia.
Obok nich znalazło się także najnowsze nagranie słynnej arii Nessun Dorma z opery Turandot Pucciniego, będącej popisową arią Bocellego, podobnie jak i jego mentora Luciano Pavarottiego.

Album zawiera arie, które towarzyszyły Bocellemu podczas całej jego kariery, od arii La donna e mobile Verdiego do najnowszego nagrania wielkiej arii Donna non vidi mai z Manon Lescaut Pucciniego.

Obok ulubionych arii artysty z arcydzieł Pucciniego i Verdiego są tu także wspaniałe arie z francuskich oper Masseneta, Gounoda i Bizeta.
Bocelli wyjaśnia: “Głównym celem tego typu albumów jest przyciągnięcie ludzi do opery, a w szczególności zainteresowanie ich całością dzieła operowego. Wybieram więc utwory, które już przy pierwszym słuchaniu mogą wciągnąć. Mam nadzieję, że dokonałem dobrego wyboru, który zachęci słuchaczy do dalszych odkryć “

Spis utworów:

Verdi Rigoletto La donna e mobile   
Puccini La Boheme Che gelida manina   
Leoncavallo I Pagliacci Recitar!... Vesti la giubba
Verdi Requiem Ingemisco
Bizet The Pearl Fishers C'etait le soir...Au fond du temple saint (Duet with Terfel)
Giordano Fedora Amor ti vieta
Puccini Manon Lescaut Donna non vidi mai   
Donizetti  L'Elisir d'Amore Una Furtiva Lagrima  
Verdi Traviata  O Mio Rimorso
Puccini Madama Butterfly Addio fiorita asil  
Puccini La Boheme O soave fanciulla (Duet with Frittoli)
Verdi Aida Celeste Aida
Cilea L'Arlesiana Lamento di Federico
Mascagni Cavalleria Rusticana Brindisi (Intato amici qua… Viva il vino spumeggiante)
Puccini Tosca  E lucevan le stelle
Puccini Tosca  Recondita armonia  
Massenet Werther  Pourqois me revellier
Gounod Romeo & Juliet L'amour! L'amour!... Ah! leve toi soleil  
Donizetti la Fille du Regiment Pour mon âme quell destin
Verdi  Il Trovatore Di quella pira
Giordano Andrea Chenier Come un bel di di Maggio
Puccini Turandot Nessun dorma   


17.05.2015

Roberto Alagna to najsłynniejszy francuski tenor, który już od ponad 30 lat występuje na scenie i który wcielił się w ciągu swojej kariery w ponad 60 ról operowych. My Life Is An Opera zawiera 15 arii i duetów, które podkreślają najważniejsze momenty w życiu zawodowym i prywatnym wielkiego tenora. Na albumie znalazły się prawdziwe operowe hity jak Che faro senza Euridice (z opery Orfeuszi Eurydyka Glucka), Donna non vidi mai… (Manona Lescaut Pucciniego), Vesti la Giubba (I Pagliacci Leoncavallo), a także trzy duety z udziałem Aleksandry Kurzak.

London Orchestra
Yvan Cassar

1. Ah, Manon, mi tradisce...
2. Donna non vidi mai...
3. Pour moi ce jour est tout mystère... ( Kuda, Kuda..)
4. Faiblesse de la race humaine. Inspirez-moi, race divine...
5. A la Luz de la Luna
6. La Danza
7. Esprits gardiens de ces lieux...
8. Un tenero cuore (Part 1)
9. Cabaletta: Un lampo, un lampo orribile... (Part 2)
10. Addio Fiorito asil
11. Ne pouvant réprimer... Adieu donc
12. Che faro senza Euridice
13. Magische Töne
14. Il est dix heures... Encore six heures...
15. Introduction
16. Recitar... Vesti la Giubba


10.05.2015

Legendarne nagrania tenora wszech czasów z udziałem najsłynniejszych gwiazd muzyki pop! Utwory pochodzą z najlepszych nagrań studyjnych oraz niezapomnianych koncertów z serii Pavarotti & Friends! Wśród nich min.: "O sole mio” z Bryanem Adamsem, "Panis Angelicus” ze Stingiem czy "Miss Sarajewo” w duecie z Bono.



Tracklista CD:

[1] I Hate You Then I Love You [with Celine Dion]
[2] Live Like Horses [with Elton John]
[3] Hero [with Mariah Carey]
[4] Miss Sarajevo [with Bono/The Edge/Brian Eno]
[5] Holy Mother [with Eric Clapton]
[6] Panis Angelicus [with Sting]
[7] Miserere [with Zucchero]
[8] Notte 'e piscatore [[with Andrea Bocelli]
[9] The Magic of Love [with Lionel Richie]
[10] 'O sole mio [with Bryan Adams]
[11] La chi darem la mano [with Sheryl Crow]
[12] Let it Rain [with Bon Jovi]
[13] There Must be an Angel [with Eurythmics]
[14] My Way [with Frank Sinatra] 


3 maja!

"Straszny Dwór" Stanisława Moniuszki

Polscy kompozytorzy przez wiele stuleci nie mieli specjalnego szczęścia w odbiorze ich muzyki w Europie i świecie. Nazywając rzecz po imieniu byli zwyczajnie nieznani poza granicami ziem polskich. Oczywiście z wyjątkiem Chopina, ale on był traktowany raczej, jako obywatel świata, w czym francuskie nazwisko odgrywało niepoślednią rolę. Sytuacja zmieniła się diametralnie w wieku XX, dopiero wtedy, dzięki takim nazwiskom jak Szymanowski, Panufnik, Baird, Kilar, Lutosławski, Penderecki, czy Górecki polska muzyka klasyczna wkroczyła „na salony”. 
Twórczość Stanisława Moniuszki, tak w Polsce popularna, jest na świecie nieznana, a dotychczasowe próby jej popularyzacji, podejmowane głównie przez nieocenioną Marię Fołtyn, niestety nie przyniosły zamierzonego efektu. Z pewnością „winien” temu jest bardzo narodowy, patriotyczny i przez to niezbyt uniwersalny charakter tej twórczości, ale przecież Antonin Dořák, czy Bedřich Smetana, zza południowej granicy, nie mniej patriotyczni są grywani pod każdą szerokością geograficzną.

Kolejną próbą przybliżenia naszego wielkiego kompozytora szerszemu odbiorcy jest dwupłytowy album z nagraniem chyba najwybitniejszego dzieła Moniuszki mianowicie opery „Straszny Dwór”. Dzieło to stworzone bezpośrednio po upadku Powstania Styczniowego miało podnieść ducha w narodzie po raz kolejny ciężko doświadczonym. Akcję opery autor umieścił w II połowie XVII wieku, kiedy to najjaśniej świeciła chwała polskiego oręża. Libretto, to dosyć banalna historia powrotu dwóch braci - Stefana i Zbigniewa - z wojennych wypraw w rodzinne strony, pełna zapożyczeń z innych dzieł literackich. Bracia składają przysięgę służenia ojczyźnie i dozgonne pozostanie w stanie kawalerskim, a że są bardzo dobrymi partiami do ożenku, więc zostają przedmiotami chytrych manipulacji swojej stryjenki. Ta za nic ma ich postanowienia, bowiem sama wynalazła dla nich posażne panny. Ci jednak podczas odwiedzin na dworze Miecznika poznają i zakochują się bez pamięci w dwóch urodziwych córkach gospodarza (z wzajemnością zresztą). Dwór oczywiście ma swoją tajemną i straszną historię, z wątkiem nieszczęśliwej miłości w tle, intryga stryjenki, przeciwnej córkom Miecznika zostaje odkryta i ośmieszona, a dzielni młodzi rycerze bez żalu zapominają o swoich kawalerskich ślubach i bez zbędnej zwłoki uzyskują błogosławieństwo Miecznika dla nowych matrymonialnych planów. I to by było właściwie tyle, ale nie do końca. Opera ta ma bowiem kilka fragmentów, które na zawsze weszły do kanonu kultury polskiej. Mam oczywiście na myśli przepiękną arię tenorową Stefana z początków III aktu (aria z kurantem) oraz basową arię klucznika Skołuby zaczynającą się od słów „Ten zegar stary…”.  Jest w tym dziele mnóstwo pięknych fragmentów, wspaniale poprowadzonych melodii przetykanych sugestywnymi recytatywami, wspaniałych partii chóralnych i motywów zaczerpniętych z twórczości ludowej.

A samo wykonanie… Album został zarejestrowany w czerwcu 2001 r. z udziałem orkiestry, chóru i solistów Teatru Wielkiego w Warszawie, pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Jakość tego przedsięwzięcia dowodzi, że Jacek Kaspszyk jest godnym następcą legendarnych dyrygentów polskiej narodowej sceny z Emilem Młynarskim, Bohdanem Wodiczko i Robertem Satanowskim na czele. W swojej interpretacji dzieła wyeksponował bogate harmonie, piękne miniatury instrumentalne i starannie poprowadził dialog instrumentów z głosami śpiewaków. Ci zaś dostosowali się do poziomu swojego szefa. Można bez ryzyka stwierdzić, że wszyscy udźwignęli trudy interpretacji, a Adam Kruszewski w roli Miecznika stworzył kreację godną mistrza. Romuald Tesarowicz, jako Skołuba, bardzo starał się dorównać niedościgłemu wzorcowi tej roli w wykonaniu Bernarda Ładysza, a Dariusz Stachura w roli Stefana dowiódł, że zalicza się do czołówki polskich tenorów.  

Muzyka: Stanisław Moniuszko
Libretto: Jan Chęciński
________________________________________
Miecznik - Adam Kruszewski,
Hanna - Iwona Hossa,
Jadwiga - Anna Lubańska,
Damazy - Krzysztof Szmyt,
Stefan - Dariusz Stachura,
Zbigniew - Piotr Nowacki,
Cześnikowa - Stefania Toczyska,
Maciej - Zbigniew Macias,
Skołuba - Romuald Tesarowicz,
Marta - Agnieszka Zwierko,
Grześ - Jacek Parol,

Chórem i Orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie dyryguje Jacek Kasprzyk


„Wysokie c Piotra Beczały jest źródłem szczęścia i radości”
RMF Classic zaprasza na wyjątkowe spotkanie z udziałem światowej sławy polskiego tenora!

Laureat prestiżowej nagrody „Diapason d’Or”, nagrody ECHO niemieckiej branży muzycznej, współwykonawca nominowanej do Grammy Award opery „Traviata”. (The Farao Classics recording 2008). Międzynarodowa prasa właśnie okrzyknęła go jednym z pięciu największych tenorów na świecie. Występuje w najważniejszych teatrach operowych. Aktualnie można podziwiać artystę w tytułowej roli Fausta w Operze Bastille w Paryżu. Przed czerwcowym koncertem w Krakowie artysta będzie gwiazdą specjalnych wydań Operowej Niedzieli RMF Classic, w której zabrzmią najnowsze płyty Deutsche Grammophon i najsłynniejsze spektakle nowojorskiej Metropolitan Opery z udziałem śpiewaka. Wybitny tenor w rozmowie z Jadwigą Polus odsłoni swoje mniej znane oblicze.

Operowa Niedziela RMF Classic z udziałem artysty od godziny 20.00. A od godziny 21.00 opera w całości! Cykl rozpoczniemy arcydziełem Giuseppe Verdiego „Rigoletto” w inscenizacji Michaela Mayersa (2013). W kolejnych tygodniach zaprezentujemy operę „Łucja z Lammermoor" Gaetano Donizettiego (2009), najnowszy album „The French Collection” (2015), operę „Eugeniusz Oniegin” Piotra Ilicza Czajkowskiego (2013) oraz album „Twoim jest serce me” (2013). Zapraszamy!

Verdi: Rigoletto

 Piotr Beczala, Zeljko Lucic, Diana Damrau, Michael Mayer

 “Piotr Beczała jest idealnym Księciem, śpiewającym stylowo i z uśmiechem przekonującym do tego, że wie, jak dobrze wygląda w smokingu” (Bloomberg.com)

„Piotr Beczała jako Książę jest flirciarzem, świadomym swego pociągającego wyglądu a la Frank Sinatra, zainteresowanym jedynie zabawą i wdziękami kobiet. Jego arie brzmiały bardzo przekonująco” („Washington Post”)

Piotr Beczała gra bałamutnego Księcia w nowej inscenizacji Rigoletta w Metropolitan Opera. Željko Luèiæ występuje w tytułowej roli, a Diana Damrau wciela się w rolę córki Rigoletta, Gildy.

Reżyser Michael Mayer umieścił inscenizację w Las Vegas lat 60. To idealna sceneria dla ponadczasowego konfliktu między zepsuciem moralnym a niewinnością.

Słuchaj RMF Classic i RMF Classic+ w aplikacji.

Pobierz i miej najpiękniejszą muzykę filmową i klasyczną zawsze przy sobie.

Aplikacja mobilna RMF Classic